Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів любов до природи, шанобливе і чуйне ставлення до тваринного світу.
ХІД УРОКУ
- Організаційний момент
- Оголошення теми та мети уроку.
- Мотивація навчальної діяльності.
- Актуалізація опорних знань
- Перевірка домашнього завдання.
- Бліц - опитування методом «Закінчи речення».
- Прикметник –
- Морфологія –
- Прикметник змінюється –
- Рід, число, відмінок залежать від …
- Синтаксична роль –
- Прикметник має 3 розряди, які саме –
3. Словниковий диктант (метод «Ланцюжок»).
Немовля; неврожай; недоля; не друг, а ворог; нелюб; недосвіт; нечисть; неспокій; неук; нещастя; нестача; незалежність; неволя; не сум, а радість; ненависть, нежить, незабудка, недоплата.
III. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру
1. Творче завдання.
Від поданих іменників утворіть прикметники.
ненависть — (ненависний)
неволя — (невільний)
нещастя — (нещасний, нещасливий)
неспокій — (неспокійний)
— Поясніть орфограми в словах неволя—невільний; ненависний, нещасливий. Наведіть приклади інших слів із цими орфограмами.
Проблемне запитання.
— Чому слова ненависний, невільний та інші ви написали разом?
Висновок:
а) без не- ці слова не вживаються;
б) їх можна замінити синонімом.
— А як ви думаєте, коли не з прикметниками пишеться окремо? (Використовується інтерактивний метод «Я так думаю».)
Якщо це завдання викликає труднощі, то вчитель відкриває бокову дошку, на якій записані речення (додатковий матеріал для спостереження і висновку):
Не високий, а низький Цей хлопець не хитрий.
Висновки:
а) у реченні є протиставлення;
б) в речення можна вставити слова є, був. (Цей хлопець не був хитрий.)
— Перевірте, чи всі висновки ми зробили?
- Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу
- Реконструювання слів
Замінити виділені слова прикметниками з НЕ.
Люди військові, ми ще жили стародавніми мирними почуттями. У нього доля особлива, важка. Сенько – низький, широкоплечий, вайлуватий і добродушний хлопець. Край, куди він прямував, виявився похмурим незручним для партизанського з’єднання. Індивідуальною зовнішністю був обдарований цей повсякденний чоловік.
- Коментоване письмо
Списати, розкриваючи дужки. Пояснити свій вибір, за допомогою правила.
(Не)високі дерева; ця дівчина (не)висока; його будинок (не)високий, а низький; (не)заможні громадяни; мій брат (не)заможній; (не)гідний учинок; (не)щасний випадок; (не)гайний результат; (не)досяжна мрія; (не)мічний дідусь; рішення (не)справедливе.
5. Вибірково-розподільний диктант (за варіантами)
Розподілити прикметники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.
Без частки не не вживається
|
Можна дібрати синонім без частки не
|
Є протиставлення
|
|
|
|
Варіант 1
Не/безпечний; не/бідний; не/бувалий; не/вблаганний; не/вгамований; не/вдалий; не/вдачливий; не/великий, а малий; не/врожайний; не/втішний; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий.
Варіант 2
Не/добрий, а злий; не/доброзичливий; не/приязний; не/зугарний; не/квапний; не/істотний; не/нависний; не/поетичний; не/популярний; не/рідний, а чужий; не/сильний, а повільний.
6. Дослідження-відновлення
Відновити фразеологічні звороти, уставивши з довідки потрібні
за змістом прикметники з часткою не, з 2-3 скласти речення.
1) ... на розум. 2)... проби. 3) Хома ... . 4) Глянути ... оком. 5)... голосом. 6) Побила лиха та ... година. 7)... сила поплутала.
Довідка: не/високої, не/людським, не/багатий, не/чиста, не/вірний, не/добрим, не/щаслива.
7. Словотвірний аналіз.
З'ясувати, в яких прикметниках частка не входить до складу префікса недо-.
Недозрілий, недобросовісний, недовговічний, недоречний, недорогий, недорослий, недосконалий, недостатній, недосяжний.
IV. Закріплення
1. Виконання тестових завдань для взаємоперевірки
1. У прикметників частка не пишеться окремо, якщо:
а) без частки не слово не вживається;
б) є протиставлення;
в) прикметник виступає в ролі присудка;
г) слово можна замінити синонімом без частки не.
2. У якому реченні частка не з прикметником пишеться разом?
а) Щастя Грицькове було не/велике.
б) Аж тепер тільки почув він своє горе, і не/щаслива пригода стала ясно перед очима.
в) Коли ніч стемніла, долина наповнилась не/звичними голосами.
г) На уроках я став не/уважний.
3. У якому слові частка не входить до складу префікса недо-?
а) Недоступний;
б) недобросовісний;
в) недотепний;
г) недомовний.
4. Назвати слово, в якому частка не входить до складу кореня,
а) Нещадний;
б) неуспішний;
в) нетутешній;
г) нечемний.
5. З'ясувати, в якому слові частка не виконує роль префікса,
а) Нещасний;
б) неясний;
в) нетямний;
г) нетривкий.
6. Визначити, в якому ряді слів прикметники з часткою не пишуться окремо.
а) Не/полярний, не/постійний, не/правдивий;
б) не/порядний, не/озорий, не/однаковий;
в) не/старий, а молодий; не/радий, а сумний; вітер не/помірний;
г) не/правильний, не/обхідний, не/міцний.
Варіанти правильних відповідей: 1) б, в. 2) б, в. 3) г. 4) а. 5) б. 6) в.
2. Різнорівневі завдання.
І. Низький рівень: списати, розкриваючи дужки.
Весь ясний обрій на заході гримів (не)природним (не)рвовим громом. (О. гончар)
(Не)велика білостінна хата купалась у квітах. (І. Цюпа) Нам (не)страшні ворожі тучі. (М. рильський)
(Не)видимі в пущах солов’ї жагу солодку в звуки виливають. (М. рильський)
ІІ. Середній рівень: скласти 2—3 речення, в яких були б прикметники з не-.
ІІІ. Високий рівень: скласти твір-мініатюру (4—5 речень) на тему
«Прекрасне навколо» або «Зимовий ліс».
VI. Рефлексія
Гра «Доповніть прислів’я».
Завдання: доповнити незакінчені прислів’я, розкрити дужки, пояснити написання не з прикметниками.
Родися (не)багатим, а… (щасливим).
Дружній череді вовк (не). (страшний).
Б’ють (не)лежачого, а. (ледачого).
(Не) надійний друг гірше (не). (друга).
Питай (не)старого, а. (бувалого).
На тобі, (не)боже, що мені (не). (гоже).
VIІ. Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон»
- Сьогодні на уроці я дізнався(лася)…
- Я збагатився(лася) інформацією про…
- Я зрозумів(ла)…
- Найважчим для мене було…
VIIІ. Домашнє завдання
§ , вправа №
|