Мета: Навчити учнів визначати суфікси в прикметниках; пояснювати їх написання в мовленні; утворювати з власних назв прикметники за допомого суфіксів; пояснювати правила при написанні; розвивати в учнів творчі нахили, такі вміння, як: аналіз – синтез, спостережливість, зорову пам'ять; виховувати шану і повагу до минулого нашого народу, до наших предків; прививати любов до своєї країни, до вивчення рідної мови.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація знань шестикласників з теми (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці)
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
1. Розділ мовознавства, що вивчає відомості про частини мови. (Морфологія)
- Прикметник — це... частина мови. (Самостійна)
- Прикметник вказує....(Ознаку предмета)
- Морфологічні ознаки прикметника. (Змінюється за родами, числами, відмінками)
- Синтаксична роль прикметника. (Означення, інколи головним членом речення).
- За розрядами прикметник поділяється на.... (Якісні, відносні, присвійні).
7. Який розряд прикметника утворює ступені порівняння? (Якісний)
8. Які форми мають прикметники? (Повну чи коротку)
9. Назвіть ступені порівняння прикметника. (Вищий і найвищий)
10. Назвіть форми ступенів порівняння прикметника. (Проста і складена)
11. На які групи поділяються прикметники? (Тверда і м’яка)
12. За чим визначаються групи прикметника? (Приголосний, на який закінчується основа слова)
13. Назвати основні способи творення прикметників. Навести приклади.
14. Який спосіб творення прикметників є найпродуктивнішим? Чому?
15. Від яких частин мови найчастіше утворюються прикметники?
III. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку
IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
- Вибірково-розподільчий диктант.
Прослухати текст за частинами. Виписати відносні і присвійні прикметники, виділити в них суфікси. Визначити спосіб творення цих прикметників.
Ще задовго до того часу, про який оповідає арабський мандрівник Павло Алепський, в Україні повсюдно виникли братства. Це були організації, до складу яких входили ремісники, купці, духовенство, козацька старшина. Вони були осередками політичного й культурного життя, вели активну боротьбу проти ополячення українського народу. Найдавніше таке братство — Львівське — виникло ще 1439 року. Багато з них мало свої друкарні, де виходили церковні і світські книги, а також підручники для шкіл.
В 1615 році організувалося братство в Києві. Воно підтримувало зв'язки з групою вчених, що жили в Києво-Печерській лаврі, де була своя друкарня. Київ був найпомітнішим науковим центром в Україні. Сталося це після того, як гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний записався до його братства з усім військом Запорозьким. Тобто під захист Січі бралася вся діяльність братства. Козацьке військо також виділяло йому велику фінансову допомогу.
2. Фонетичний запис слів.
Порівняти вимову й написання прикметників.
Арабський [арабс'кий],
козацька [козац'ка],
українського [украйін'с'кого],
львівське [л'в'івс'ке],
світські [св'іц'к'і],
Києво-Печерській [кийевопеичерс'к'ій],
запорозьким [запороз'ким].
3. Колективне опрацювання опорної схеми
г, з, ж + -ськ(ий) -зьк(ий)
к, ц, ч + -ськ(ий) -цьк(ий)
х, с, ш + -ськ(ий) -ськ(ий)
|
Волзький, збаразький, кавказький; бахмацький, тростянецький; карабаський, балхаський, одеський;
але: студентський, туристський, ужгородський, цюріхський, нью-йоркський.
4. Конструювання
Від поданих назв обласних центрів України утворити прикметники за допомогою суфікса -ськ(ий). Записати їх у три колонки:
-цьк(ий)
|
–зьк(ий)
|
-ськ(ий)
|
|
|
|
Київ, Одеса, Запоріжжя, Кіровоград, Луцьк, Львів, Рівне, Херсон, Вінниця, Чернівці, Харків, Миколаїв, Суми, Луганськ, Черкаси, Чернігів.
5. Творче завдання
Записати 5—6 назв районних центрів або інших населених пунктів вашої області. Утворити від них прикметники за допомогою суфіксів -ськ(ий). Пояснити правопис. Визначити розряд за значенням утворених прикметників.
6. Фізкультхвилинка.
Руки – вгору, ширше – плечі ,
Раз, два, три - біжить малеча.
Руки так ми покладемо ,
Головою повернемо
Потім гарно всі присядем
І за парти тихо сядем.
V. Закріплення
1. Самостійна робота. Спиши, вставляючи пропущені суфікси -цьк- або -ськ-.
1. Ми народилися в муках, щоб родити, синами обезсмертити свій рід, щоб квітував на диво всьому світу коза… ий геніальний родовід! 2. Я для тебе горів, україн…кий народе, тільки, мабуть, не дуже яскраво горів. 3. Упаду я зорею, мій вічний народе, на трагічний і довгий Чума…кий шлях. 4. І бачиш ти із канів…ого схилу, як новий день над світом устає.
- Вибіркове письмо.
Виписати прикметники з суфіксами - ськ, - зьк , - цьк.
Чисту мову українську я чую в солов їнім щебетанні. У музеї ми побачили козацькі шаблі. Весняні хліборобські роботи відірвуть хазяїна від млина. Сусідський хлопчик показав нам дорогу . З морського берега тягне прохолодою .Микола переміг на юнацьких змаганняхз шахів.Туристи зупинилися під велетенським дубом на відпочинок. Учні збирали лікарські рослини в полі і в лісі. Доярки поспішали на тваринницьку ферму.
3. Індивідуальна робота
Від поданих іменників за зразком утворити словосполучення «прикметник + іменник». Визначити головне і залежне слова. Виділити суфікси прикметників, пояснити вживання м'якого знака в них. Зразок. (Львів) брама — Львівська брама.
(Село) клуб, (батько) збори, (люди) потік, (Донецьк) степ, (Херсон) вулиці, (сусід) двір, (товариш) учинок, (Запоріжжя) Січ, (гігант) висота, (козак) страва, (Кривий Ріг) проспект, (турист) похід.
VI. Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон»
- Сьогодні на уроці я дізнався(лася)…
- Я збагатився(лася) інформацією про…
- Я зрозумів(ла)…
- Найважчим для мене було…
- Як підсумок , можу одне лише сказати;
Зроблено багато - знання будем мати.
VII. Домашнє завдання
§ , вправа №
|