Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення рикметників, зокрема про суфіксальний спосіб, сприяти зміцненню навичок правопису прикметників із суфіксами -ов- (-ев-, -єв-), -ин- (-ін-), -ичн- (-ічн-) та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння утворювати форми відносних і присвійних прикметників за допомогою суфіксів -ов- (-ев-,-єв-), -ин- (-ін-), -ичн- (-ічн-), правильно їх писати; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати, конструювати мовні явища, знаходити й виправляти помилки у правописі прикметників; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до краси рідної природи та її багатств.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань шестикласників з теми
1. «Мозковий штурм»
Настанова учням: уважно, чітко, швидко.
- Розділ мовознавства, що вивчає відомості про частини мови? (морфологія)
- Прикметник – це … частина мови. (самостійна)
- Прикметник вказує на … (ознаку предмета)
- Морфологічні ознаки прикметника. (змінюється за відмінками, числами, родами).
- Синтаксична роль прикметника. (означення, присудок)
- На групи за значенням прикметники поділяються на … ( якісні, відносні, присвійні).
- Яка група за значенням прикметника утворює ступені порівняння? (якісні)
- Які форми мають прикметники? (повну, коротку).
- Назвіть ступені порівняння прикметників. (вищий і найвищий)
- Назвіть форми ступенів порівняння прикметників. (проста, складна)
- На які групи поділяються прикметники? (тверда, м’яка)
- За допомогою яких способів утворюються прикметники? ( префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, складання основ слів)
2. Коментоване письмо
Записати народні вислови. Виділити граматичні основи. З’ясувати синтаксичну роль прикметників. Визначити суфікси, пояснити їх правопис. 1) Мозольові руки годують. 2) Маленька праця краща за велике безділля. 3) Хороша книга яскравіша за зірку. 4) Хоч і молодий ще, а старечий розум має. 5) Людське око бачить глибоко (Нар. творчість).
■ Назвати суфікси, за допомогою яких утворені прикметники, ужиті у прислів’ях. Навести власні приклади прикметників із цими суфіксами.
III. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку
IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру
1. Творче спостереження над мовним матеріалом у висловлюванні
Прочитати текст. Визначити стиль і тип мовлення. Виписати виділені прикметники. Визначити в них суфікси.
Проти мене сидить у клітці і дивиться спокійним поглядом своїх карих покірних очей омелюх. Тепер підняв коричневий з рожевим відблиском чубчик. Повів малесеньким дзьобом по пір’ї в крилах. А там у нього такий чудовий збіг кольорів. Спочатку червона смужка горить, далі чорні пір’їнки обведені яскраво-жовтою смужкою, ще й біленькі плями на жовтувато-оранжевому тлі (За Ю. Старостенком).
■ Пояснити лексичне значення слова омелюх (невеликий лісовий птах ряду горобцеподібних з яскравим оперенням).
2. Колективне опрацювання теоретичного матеріалу на основі схеми
3. Словниковий диктант (взаємоперевірка)
■ Списати, замість крапок уставляючи потрібні букви. Виділити суфікси, пояснити їх уживання.
Березн..вий, вітр..вий, грош..вий, сутт..вий, овоч..вий, служб..вий, ді..вий, алюміні..вий, ситц..вий, святк..вий, дощ..вий, бой..вий, значеннєвий, нуль..вий, стиль..вий, край..вий, марш..вий, со..вий, дуб..вий, слив..вий, магні..вий, підсумк..вий, матч..вий, душ..вий, борщ..вий.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
У дорозі всі стомились,
Адже добре потрудились.
Тож давайте для розрядки
Зробим кілька вправ зарядки.
Руки - вгору, руки – вниз,
На сусіда подивись.
Руки – вгору, руки – вбоки,
І зроби чотири кроки.
Раз – присіли, два – устали,
Пострибали, пострибали.
За столи тепер сідаймо, у дорогу вирушаймо.
4. Ігрове завдання «Третє зайве»
Проаналізувати написання прикметникових суфіксів у поданих рядах словосполучень. Виділити зайве. Свій вибір обґрунтувати.
1. Дуб..вий гай, коричн..ве пальто, лісник..ва хата.
2. Малин..ве варення, сталев..й трос, емал..вий казан.
3. Брат..ва ідея, франк..ві твори, стал..вий кран.
4. Крем..ве плаття, вишн..вий джем, метал..вий стіл.
5. Ондатр..ва шапка, батьк..ва порада, марганц..вий розчин.
5. Вибірково-розподільна робота на основі конструювання
Від іменників І відміни утворити присвійні прикметники у формі чоловічого роду. Записати їх до відповідної колонки таблиці.
Суфікс -ин- (після приголосного)
|
Суфікс -ін- (після голосного)
|
|
|
Параска, Софія, Марія, Одарка, ненька, мураха, Наталка, Тетянка, Микола, сваха, Ольга.
■ Записати імена ваших однокласників, що належать до І відміни. Утворити від них присвійні прикметники за допомогою суфікса -ин-(-ін-). Пояснити правопис.
6. Робота в групах
1 група: Записати прикметники, утворені від поданих іменників за допомогою суфіксів -ов-, -ев-, -єв-. Пояснити правопис.
Вага, міст, дощ, метал, кришталь, тінь, поле, вишня, акація, гай, край.
Визначити розряд прикметників за значенням. Скласти з 2—3 словами словосполучення.
2 група: Від іменників утворити присвійні прикметники. Записати їх у формах чоловічого, жіночого і середнього роду, поєднавши їх з опорними словами пояснити правопис.
Батько, Василь, Тарас, Андрій, сторож, Лукаш, сусід, коваль, Ігор, Гордій.
3 група: Відредагувати подані словосполучення. Пояснити суть допущених орфографічних помилок.
Дощевий черв’як, вишньовий джем, життьовий досвід, ключевий момент, кварцева лампа, плюшовий ведмідь, помаранчовий колір.
7. Самостійна робота
Оберати правильний варіант і записати речення: На новому масиві, наче гриби, ростуть (жилі, житлові) будинки. (Пожежні, пожежники) швидко гасили вогонь. Я не люблю шумних (людяних, людних) вулиць. Він добрий і дуже (людний, людяний).
V. Підбиття підсумків уроку
- Що вивчали на уроці?
- Які прикметникові суфікси пишуться завжди з Ь?
- Про правопис яких суфіксів ще говорили?
- Що знаєте, вмієте?
VI. Домашнє завдання
1. § , впр. № .
2. Скласти 12 тестових завдань із вибірковими відповідями з теми «Правопис прикметникових суфіксів» для взаємоперевірки. |