Мета: повторити й поглибити знання учнів про прикметник, його морфологічні ознаки, сприяти зміцненню навичок правопису прикметників із суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати вміння утворювати форми пестливих прикметників за допомогою суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-; розвивати вміння відтворювати деформоване висловлювання, сприяти збагаченню словникового запасу.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Форми, прийоми, методи роботи: робота в парі, творче спостереження з елементами аналізу, вибірковий диктант, «Передай крейду», робота з деформованим висловлюванням, індивідуальна робота, «Мікрофон».
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація мотиваційних резервів шестикласників з теми
1. Бесіда за питаннями
1) Назвати основні способи творення прикметників. Навести приклади.
2) Який спосіб творення прикметників є найпродуктивнішим? Чому?
3) Від яких частин мови найчастіше утворюються прикметники?
2. «Перевір себе». Робота в парі.
Виконати словотвірний розбір прикметників: земний, безсловесний, дивовижний, людський, чесний, дитинний.
3. Творче спостереження з елементами аналізу
■ Прослухати висловлювання. Виписати прикметники, що мають пестливе значення й передають емоційне ставлення мовця.
У РЖІ НА МЕЖІ
У ржі на межі, на кривій березі
Там сиділа русалка.
Просила русалка у дівочок сорочки:
— Ви дівочки, подружки,
Да дайте мені сорочки,
Хоча худенькую, да аби біленькую.
Хоч не біленькую, да тоненькую! (Нар. творчість)
■ Визначити спосіб творення виписаних прикметників. Розібрати їх за будовою.
III. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку
IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
■ Вибірковий диктант
Прочитати мовчки текст. Виписати словосполучення, до складу яких входили б виділені прикметники.
Я люблю маленького, завжди бадьорого і такого втішного чижика. Ця лимонно-зеленувата пташка, з хитренькими очима, з чорненькими бровами і цяточкою під дзьобом швидко звикає в кімнаті і стає майже ручною Уже через тиждень-півтора чижі починають співати бадьору пісеньку не тонюсіньким, а хрипкуватим голосом. (За Ю. Старостенком).
■ Виділити у прикметниках суфікси. Пояснити вживання м'якого знака в них. З'ясувати, яке експресивно-стилістичне значення виражають прикметники з цими суфіксами.
■ Гра «Передай крейду».
Утворити за зразком від прикметників пестливу форму за допомогою додавання суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -усіньк-.
Зразок. Білий — біленький, білесенький, білісінький.
Чистий, високий, кислий, довгий, тихий, старий, великий, густий, солоний, дрібний, широкий.
■ До поданих прикметників дібрати антоніми. Від 3-4 слів утворити пестливі форми.
■ Яку роль виконують прикметники із суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -усіньк- у нашому мовленні?
Коментар учителя. Суфікси здрібнілості -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -усіньк- вносять у текст пестливі відтінки. Тому вони використовуються, як правило, в описах дітей, для відтворення дитячого мовлення, при потребі надати зображуваному довірливого й голубливого характеру. У поетичних жанрах прикметники з пестливо-здрібнілими суфіксами сприяють зображенню переживань і почуттів автора.
■ Робота з деформованим висловлюванням.
Відновити деформований зміст висловлювання, уставивши в нього прикметники з довідки. Пояснити роль прикметників у художніх творах.
От і настала... зима. Ходить нашим краєм її ... місяць-грудень. Сховав він під ... кригою річки, повдягав у ... мережива ліси. Тоді засипав ... снігом поля, напхав першого снігу аж під ... гілля у лісі.
Довідка: найтепліший, самісіньке, біленькі, справжнісінька, тонюсінькою, чистеньким.
■ Індивідуальна робота.
1. Виконати морфемний розбір кількох прикметників (вправа № )
2. Передати звукописом кілька прикметників (вправа № )
3. Виконати морфологічний розбір кількох прикметників (вправа № )
V. Підсумки уроку. Рефлексія
■ «Мікрофон». Здійснення самоконтролю роботи за питаннями
– Що ви з’ясували?
– Чи вдалося досягнути мети? Яким чином?
– Виконання яких завдань викликало труднощі?
– Що виявилося найважливішим?
– Над чим варто ще попрацювати?
– Чи справдилися очікування від уроку?
► Утворити прикметники із суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-.
Низький, густий, круглий, чепурний, чистий, високий, білий, гар ний, малий, повний.
(Чепурненький, гарнесенький, чистісінький, низенький, маленький, біленький, густенький, повнісінький, височенький, кругленький.
■ До виділеного слова дібрати синоніми (чепурний — охайний, акуратний).
■ До слів гарний, чистий, білий, високий дібрати антоніми. Увести їх у словосполучення.
VI. Домашнє завдання
1. § , вправа № .
2. Скласти словниковий диктант до теми.
|