1. Основні характеристики професійної культури класного керівника.
1.1. Освіченість, загальний кругозір, ерудиція.
1.2. Моральна культура.
1.3. Естетична культура.
1.4. Правова культура.
1.5. Економічна культура.
1.6. Екологічна культура.
1.7. Психологічна культура.
1.8. Фізична культура.
1.9. Культура і техніка мови, дикція, загальна мовна грамотність, образність, емоційна виразність мови.
1.10. Зовнішній вигляд, міміка, жести, культура поведінки.
2. Знання й уміння класного керівника, які сприяють успішній виховній діяльності.
2.1. Знання про суть і структуру виховної діяльності (мотивація, завдання, засоби і способи, самоаналіз).
2.2. Уміння вивчати мотивацію учнів.
2.3. Уміння дати психолого-педагогічні рекомендації школяреві, батькам, учителю-предметнику.
2.4. Вміння вивчати стан вихованості і виховуваності школяра.
2.5. Вміння на основі психологічного вивчення школярів будувати й реалізовувати плани виховної роботи з урахуванням завдань розвитку окремих школярів і всього класного колективу.
2.6. Уміння вивчати особливості групи (класу) учнів.
2.7. Уміння планувати виховну роботу із згуртування групи (класу), підвищення статусу кожної дитини в системі міжособистісних взаємин співвіднести її з результатом навченості і вихованості школярів (ступінь усвідомлення власної внутрішньої концепції виховання, реалізованої в педагогічній діяльності).
2.9. Вміння вести педагогічні дослідження у сфері виховання.
2.10. Вміння керувати своїм психологічним станом.
3. Комунікативні якості й уміння педагога.
3.1. Здатність приймати себе таким, як є, позитивне ставлення до себе, звільненість від надмірної тривожності і самокритики.
3.2. Відкритість, щирість у спілкуванні, відповідність поведінки особистим переживанням.
3.3. Безумовне позитивне сприйняття іншого, незалежно від того, які почуття, думки, зовнішній вигляд, статус має партнер у спілкуванні.
3.4. Емпатичне розуміння (розуміння почуттів, стану, точки зору партнера), вміння виразити емпатію.
3.5. Вміння аналізувати результати спілкування, прогнозувати наслідки спілкування.
4. Вміння, спрямовані на саморозвиток класного керівника.
4.1. Вміння підвищувати свою професійну культуру, будувати перспективи професійного зростання.
4.2. Вміння розвивати психологічні компоненти педагогічних здібностей (перцептивно-рефлексивні, конструктивні, комунікативні тощо).
4.3. Вміння усвідомлювати свій індивідуальний педагогічний стиль, зміцнювати його позитивні сторони.
4.4. Прагнення до пошуку нового, володіння прийомами творчості.
5. Якості, які сприяють успіху виховної діяльності.
5.1. Педагогічне покладання мети. 5.5. Педагогічна імпровізація, спритність.
5.2. Педагогічне мислення. 5.6. Педагогічна рефлексія.
5.3. Педагогічна інтуїція. 5.7. Педагогічне прогнозування.
5.4. Педагогічний оптимізм.
1.5. Критерії оцінювання діяльності класного керівника
Професійний ідеал класного керівника може бути сформований за умови розвинутої позитивної Я-концепції, обумовленої такими факторами:
— твердою впевненістю в імпонуванні іншим людям;
— впевненістю в здатності до того чи іншого виду діяльності;
— почуттям особистої значимості.
• Класному керівникові необхідні такі якості, як:
— любов до людей, уміння спілкуватися з ними, довіра, розуміння, терпіння, чуйність, доброзичливість, щирість у взаєминах;
— високий рівень культури, широкий кругозір, особиста привабливість, почуття гумору, спритність;
— твердість і рішучість характеру, впевненість у собі, сила волі, самовіддача;
— розмаїтісь емоційного життя;
— високий рівень розвитку всіх психічних властивостей: сприйняття, уяви, пам’яті тощо.
• Знання класного керівника повинні мати певну систему, яка складається з трьох компонентів:
— знання особливостей розвитку особистості й дитячого колективу;
— психолого-педагогічні знання;
— загальні знання з різних галузей життєдіяльності людини.
• Уміння та навички класного керівника:
— діагностичні;
— проектувальні;
— практичні;
— оцінні;
— рефлексивні.
• Педагогічні здібності класного керівника:
— дидактичні;
— перцептивні (професійна пильність, педагогічна інтуїція);
— сугестивні (здатності до навіювання);
— комунікативні;
— експресивні;
— здатність володіти собою;
— оптимістичне прогнозування;
— креативні (здатність до творчості). |